Autor: Hana Marešová
Abstrakt: Příspěvek je věnován současnému stavu ICT (informační a komunikační technologie) kompetencí učitelů. V článku je porovnáván stav výzkumných závěrů v oblasti uţívání ICT s výsledky našich výzkumných sond, které byly prováděny při realizaci ICT kurzů pro pedagogické pracovníky v Odboru ICT vzdělávání CCV Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Ze závěrů Eurostatu mj. vyplynulo, ţe v rámci Evropské unie patří míra vyuţívání internetu v populaci ČR k nejniţším. Naše výzkumy prokázaly posun v přístupu učitelů k vyuţívání ICT ve výuce. Co se týče pedagogických pracovníků, vzhledem k ukončení systematických vládních programů zaměřených na rozvoj ICT kompetencí pedagogických pracovníků vzniklo v této oblasti vakuum a pedagogové jiţ nemají moţnost dalšího systematického vzdělávání v této oblasti. Na tuto situaci jsme se pokusili zareagovat vytvořením uceleného souboru kurzů zaměřených na rozvoj ICT kompetencí učitelů.
Klíčová slova: informační a komunikační technologie (ICT), ICT kompetence, učitelé
Článek ke stažení v češtině [PDF]: ICT KOMPETENCE UČITELŮ
Abstract: The paper is focused on the state of ICT (information and communications technology) skills of teachers. The paper compared the state of the research findings for the use of ICT with the results of our research probes, which have been realized in the implementation of ICT courses for teachers at the Department of ICT training the CLE at Faculty of Education, Palacky University in Olomouc. The conclusions from Eurostat showed, among other things, that the degree of Internet use in the Czech Republic is the lowest within the European Union. Our results showed a shift in approach of teachers to the use of ICT in teaching. As regards teachers, due to the termination of government programs aimed at developing ICT skills of teaching staff (State Information Policy in Education, National Computer Literacy Programme) was established in this area vacuum and teachers have no longer the possibility of further systematic training in this area. We tried to change this situation by a preparing of complex of courses focused on the development of ICT competences the teachers.
Key words: information and communication technology (ICT), ICT competences, teachers
Download the article in English [PDF]: Not available