JÁDROVÉ INKLUZIVNÍ PRAKTIKY VYUČUJÍCÍCH A PERSPEKTIVY ŽÁKŮ

Autoři: Jana Obrovská, Petr Svojanovský

Abstrakt: Inkluzivní praktiky vyučujících jsou považovány za klíčovou dimenzi inkluzivního vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jaké praktiky vyučující využívají k naplňování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků a jak všichni žáci vnímají tyto praktiky ve dvou školách s vyšší mírou inkluzivity v České republice. Na základě etnografického datového korpusu čítajícího stovky hodin pozorování výuky a rozhovorů s 6 vyučujícími, 2 asistenty pedagoga a 42 žáky vznikl model, který tvoří pět jádrových inkluzivních praktik a deset specifických praktik, jejichž prostřednictvím vyučující naplňují individuální vzdělávací potřeby všech žáků. Zachycením žákovských perspektiv jsme dále identifikovali výzvy při implementaci jádrových inkluzivních praktik.

 

Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, inkluzivní praktiky vyučujících, hlasy žáků, etnografie

Článek ke stažení [PDF]

Title: TEACHERS’ CORE INCLUSIVE PRACTICES AND STUDENTS’ PERSPECTIVES

Abstract: Teachers’ inclusive practices are widely recognised as a key component of in- clusive education. This study aimed to investigate the practices teachers employ to include all students and how these practices are perceived by students in two highly inclusive schools in the Czech Republic. Drawing on an ethnographic dataset, which includes hours of classroom observations and interviews with six teachers, two teaching assistants, and all 42 students across two classrooms, we propose a new framework for inclusive practices. This framework is built around five core inclusive practices and ten specific practices that teachers use to meet the diverse educational needs of their students. By incorporating stu- dent perspectives, we also identified key challenges in implementing these core inclusive practices.

Keywords: inclusive education, teachers’ core inclusive practices, students’ voices, ethnography

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze