Autor: Eliška Walterová
Abstrakt: Pedagogický výzkum v ČR se v posledních letech značně kultivoval, nadějně se rozvíjí zejména na univerzitních fakultách vzdělávajících učitele, avšak strádá relativně nízkou podporou finanční a politickou. Dokládá to srovnání se zahraničím i s podílem grantŧ a dotací na výzkumné projekty v jiných oborech. Mŧţe reforma hodnocení a financování výzkumu a vývoje podpořit nebo ohrozit rozvoj pedagogických věd a další rozvoj pedagogického výzkumu? Referát se pokouší mapovat situaci zdola, vnější i vnitřní podmínky, které rozvoj pedagogického výzkumu ovlivňují. Zabývá se kvalifikací a výzkumnou kapacitou pracovišť i vědeckou přípravou doktorandŧ. Věnuje pozornost typŧm výzkumných projektŧ a grantŧ, které se na univerzitních pracovištích řeší i úspěšnosti podávaných návrhŧ, tematickým, paradigmatickým a metodologickým charakteristikám a specifikŧm. Neopomíjí publikační moţnosti a formy vědecké komunikace a spolupráce uvnitř české oborové komunity. Prezentuje výsledky expertní sondy a otevírá diskusi o dalším směřování českého pedagogického výzkumu.
Klíčová slova: metodologie, informační báze, koordinace, evaluace, vzdělávací politika, oborová komunita, scénáře budoucnosti
Článek ke stažení v češtině [PDF]: JAK SE DĚLÁ PEDAGOGICKÝ VÝZKUM V ČESKU? Podmínky, instituce, lidé
Abstrakt: How has educational research provided in the Czechia? Conditions, projects, people. Educational research in the Czech Republic has cultivated recently and hopefully has developed, particularly at faculties educating teachers, but suffered by relatively low financial and political support. Evidences are find in the comparison with abroad or with research projects in other fields. Could the reform of evaluation and financing of research support or endeavor the development of educational sciences and research? The keynote tries to map the situation from down concerning both, external and internal conditions, influencing educational research. It focuses on qualification and research capacity, education of doctor students, types of research projects and grants at universities. The attention is given to successfullness of proposals, themes, paradigms and methodology. Also opportunities for publication are not omitted together with form of communication and collaboration in the research community. Results of the expert inquiry are presented. Finally discussion on the future of the Czech education research is opened.
Key words: methodology, information basis, coordination, evaluation, educational policy, research community, scenarios of the future
Download the article in English [PDF]: Not available