Autor: Mazáčová Nataša
Abstrakt: Cílem příspěvku je představit přístupy k tvorbě modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství. Příspěvek představí návrh procesu tvorby a pilotního ověření modelu klinické školy a nabídne podněty pro výzkum v této problematice. Na základě analýzy poznatků a zkušeností zahraničních modelů klinických škol bude navržen model klinické školy, který poskytuje prostor pro ověření progresivních výukových koncepcí a realizaci inovativních přístupů v přípravě budoucích učitelů na Pedagogické fakultě UK v Praze. Předmětem plánovaného výzkumu je ověření funkčnosti modelu klinické školy ve vztahu ke kvalitě rozvoje profesních dovedností studentů učitelství. Nedílnou součástí plánovaného výzkumu je ověřování modelu nových typů pedagogických praxí a kurzů, založených na týmové výuce a spolupráci VŠ pedagogů a učitelů ZŠ – mentorů a ověření možnosti užšího propojení teoretické a praktické složky pregraduální přípravy studentů učitelství.
Klíčová slova:klinická škola, pregraduální příprava učitelů, reflektivní pojetí pedagogických praxí, mentor, asistentská praxe, rozvoj mentorských dovedností, spolupráce fakulty a klinické školy
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Koncepce a návrh přístupů k tvorbě nového modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství – podněty pro výzkum
Abstract:The article presents approaches to building a model of a clinical school in the process of undergraduate training of future teachers. We also suggest means of testing the model and directions of further research. The proposal is based on models of clinical schools abroad, and is especially designed to test progressive teaching methods and offer grounds for innovative training of future teachers at the Faculty of Pedagogy, Charles University in Prague. The planed research focuses on the influence of the clinical school on the development of future teachers’ professional skills. Progressive teaching methods to be studied at the clinical school include “team-classes”, cooperation of university and primary-school teachers, and proposals on connecting the theory and practice of teacher training.
Key words:clinical school, undergraduate training of future teachers, reflective approach to pedagogical placements, mentors, assistant placement, development of mentoring skills, cooperation between the university and clinical school
Download the article in English [PDF]: Not available