KONCEPTUÁLNÍ A TEORETICKÝ RÁMEC VÝZKUMU REVIZE PŘEDMĚTOVÉHO KURIKULA: ČEMU SLOUŽÍ A JAK HO VYBRAT

Autoři: Kamil Cinkraut, Dominik Dvořák

Abstrakt: V České republice a v řadě dalších zemí probíhají revize školního kurikula, avšak v literatuře nacházíme málo poznatků o východiscích a průběhu těchto procesů. V příspěvku představujeme první část disertační práce, která se snaží přispět k zaplnění této mezery, tedy rešerši teoretických rámců užívaných výzkumníky v oblasti kurikula přírodních věd. Nejprve obecně vysvětlujeme funkci rámců různé úrovně ve výzkumu. Následně uvádíme výsledky systematického přehledu literatury s cílem popsat, jak jsou v mezinárodním kontextu zkoumány a vysvětlovány procesy tvorby kurikula pro primární a sekundární přírodovědné vzdělávání na mezoúrovni. Analýza ukazuje hlavní cíle výzkumů, terminologii používanou k popisu procesů tvorby a revize kurikula; teoretická východiska badatelů a designy výzkumných studií.

Klíčová slova: revize RVP; přírodovědné kurikulum; curriculum making; teoretický rámec; přehledová studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: A CONCEPTUAL AND THEORETICAL FRAMEWORK FOR CURRICULUM REVISION RESEARCH: WHAT IT IS FOR AND HOW TO CHOOSE IT

Abstract: In the Czech Republic and many other countries, school curriculum revisions are underway, but there is little evidence in the literature about the background and progress of these processes. We present the first part of a dissertation that seeks to contribute to filling this gap, namely a systematic literature review of theoretical frameworks used by published studies in the field of science curriculum. First, we explain the function of theoretical frameworks on different levels in research. Next, the results of the literature review are presented, which show how processes of science curriculum revisions at the meso level are described and explained. More specifically, the analysis shows the main objectives of the research, the terminology used to describe the processes of curriculum development and revision, theoretical frameworks, and designs of research studies.

Keywords: curriculum revision; science curriculum; curriculum making; theoretical framework; literature review

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze