Autoři: Kateřina Zábrodská, Jiří Mudrák
Abstrakt: Příspěvek je součástí symposia Co dělá dobrou školu? V příspěvku se z perspektivy organizační psychologie zaměřujeme na otázku, jaké aspekty pracovního prostředí na školách jsou klíčové pro pracovní zdraví vyučujících. Vycházíme zde z organizačně- psychologické teorie nároků a zdrojů (job demands- resources), na základě které analyzujeme data z panelové studie 150 českých škol a ukazujeme, jak jsou u vyučujících vztaženy různé aspekty pracovního prostředí (jako je například vnímaná kvalita vedení, vliv na práci, pracovní nároky či konflikt práce -rodina) a osobnostní faktory (jako jsou psychologický kapitál či „self-efficacy“), k pracovní spokojenosti, pracovnímu zaujetí či burnoutu. V tomto kontextu také prezentujeme výsledky obsahové analýzy kvalitativních výpovědí vyučujících týkajících se jejich motivací pro výkon profese učitele a hlavních problémů, které vnímají ve své praxi.
Klíčová slova: pracovní zdraví; psychosociální pracovní prostředí; pracovní spokojenost; burnout; pracovní zaujetí; pracovní well -being
Title: QUALITY OF WORK ENVIRONMENT AND OCCUPATIONAL HEALTH OF TEACHERS AS CHARACTERISTICS OF A GOOD SCHOOL
Abstract: The paper is part of the symposium “What Makes a Good School?” From the perspective of organizational psychology, we focus on which aspects of the school work environment are key for the occupational health of teachers. We draw on the job demands- resources theory and analyze data from a panel study of 150 Czech schools. We show how different aspects of work environment (such as perceived leadership quality, influence at work, job demands, and work- family conflict) and personality factors (such as psychological capital and self- efficacy) are related to teachers’ job satisfaction, work engagement, and burnout. In this context, we also present results of a content analysis of teachers’ qualitative comments related to their teaching motivations and the main problems they perceive in their daily practice.
Keywords: work environment; occupational health; teachers; organizational psychology; job demands -resources theory; panel study; motivation; burnout
Download the article in English [PDF]: Not available