MEZI INDIVIDUALIZACÍ A UNIVERZALIZACÍ: MENTOROVÁNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ VZTAHUJÍCÍ SE K ŽÁKOVSKÉ DIVERZITĚ

Autoři: Petr Svojanovský, Jana Obrovská

Abstrakt: Cílem tohoto příspěvku je představit výsledky etnografického výzkumu, v němž jsme zjišťovali, jak provázející učitelé podporují studenty učitelství v zohledňování žákovské diverzity během jejich praxe na základní škole. V rámci dvou způsobů, které provázející učitelé při vedení studenta uplatňovali – poskytování zpětné vazby a modelování praxe – jsme identifikovali sedm mentorských strategií a tři typy jejich dopadu na přesvědčení a jednání studentů ve vazbě na žákovskou diverzitu. V souhrnu představují zjištění kontradikci: při modelová‑ ní demonstrují provázející učitelé individualizující přístup k výuce, zatímco při poskytování zpětné vazby zdůrazňují univerzalizující přístup k výuce.

Klíčová slova: diferencovaná výuka, mentoring, žákovská diverzita, učitelské vzdělávání, etnografie

Článek ke stažení [PDF]

Title: BETWEEN INDIVIDUALITY AND UNIVERSALITY: MENTORING OF PRE ‑SERVICE TEACHERS WITH REGARD TO STUDENT DIVERSITY

Abstract: In this paper we present the results of an ethnographic study focused on how mentor teachers support pre ‑service teachers in working with student diversity during their practicum at lower ‑secondary schools. Drawing on two ways of mentoring employed by the mentors—providing feedback and modeling prac‑ tice—we identified seven strategies that the mentors used and three types of their impact on pre ‑service teacher’ beliefs and practices related to student diversity. Overall, the outcomes present a contradiction: when the mentors model practice, they tend to emphasize individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasize universality.

Keywords: differentiated instruction, mentoring, student diversity, teacher education, ethnography

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze