Možnosti implementace diagnostiky R. B. Cattella do predikce pojetí učitelské role

Autoři:  PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph. D.

Doc. PhDr. Marta Langová, CSc.

Anotace: Příspěvek je zaměřen na ověření možností predikce pojetí role učitele s využitím diagnostiky R.B. Cattella. Úvodní část obsahuje informace a hodnocení výzkumných prací s důrazem na faktorový přístup k osobnosti. Další oddíl našeho příspěvku je věnován charakteristice profesní úspěšnosti dle Cattella. Uvedený předpoklad byl zkoumán z hlediska formování učitelova pojetí role ve vztahu k diagnostice vybraných faktorů učitelské osobnosti pomocí dotazníku 16 PF 5. verze (Cattell R. B. – 16 PF 5). Získané výsledky poskytly celkový obraz osobnostních rysů učitelů prostřednictvím šestnácti faktorů osobnosti a umožnily docílit hlubší vhled do situace zkoumaných učitelů pomocí specifického rámce k diagnostice.

Klíčová slova: Faktorový přístup, profesní sebepojetí, profese učitele, profesní úspěšnost, osobnost.

Článek ke stažení [PDF]: Možnosti implementace diagnostiky R. B. Cattella do predikce pojetí učitelské role

 

Diskuze