Autoři: Lenka Kollerová, Adam Klocek, Tomáš Lintner, David Greger, Kaitlin Griffith, Jiří Mudrák, Kateřina Zábrodská
Abstrakt: Snížený školní výkon je ohrožením pro duševní pohodu a začlenění mezi vrstevníky. Školní prostředí může přispívat ke snižování tohoto rizika, ale úloha učitelů v této oblasti není zcela objasněna. Cílem této studie je zjistit, zda kvalita výuky a postoje učitelů oslabují pozitivní vztah školní nevýkonnosti ke zvýšenému negativnímu afektu a vyčleňování vrstevníky. U souboru dospívajících (N=2090 v 1. časovém bodě; 2. měření plánováno na červen 2024) bude zaznamenán školní výkon, negativní afekt (sebeposouzení), vyčleňování (vrstevnické nominace) a percepce kvality výuky. Data budou doplněna sebeposouzením postojů učitelů. Výsledky víceúrovňové analýzy (s úrovní žáků a škol) poskytnou hlubší porozumění úloze učitelů při podpoře psychické a sociální adaptace u žáků s nižším školním výkonem.
Klíčová slova: kvalita výuky; negativní afekt; postoje učitelů; školní výkon; vrstevnické vztahy
Title: OPPORTUNITIES FOR TEACHERS TO REDUCE THE IMPACT OF LOW SCHOOL ACHIEVEMENT
Abstract: School underachievement poses a risk to well -being and peer inclusion. School environment may reduce this risk, but the role of teachers is not clear. This study investigated whether teaching quality and teacher attitudes attenuate positive relationships of school under -achievement to increased negative affect and peer exclusion. A sample of adolescents (N=2090 at Time 1; Time 2 is planned for June 2024) will be traced for school achievement, negative affect (self- reported), peer exclusion (peer- reports), and perceptions of teaching quality. Data will be complemented by self- reports of teacher attitudes. The results of multilevel analysis (students and schools) will provide a deeper understanding of the role of teachers in supporting psychological and social adjustment in underperforming students.
Keywords: negative affect; peer relations; school achievement; teacher attitudes; teaching quality
Download the article in English [PDF]: Not available