Autoři: Karolína Mottlová
Abstrakt: Příspěvek je zaměřen na oblast didaktiky matematiky. Cílem je představit atypické slovní úlohy nazývané Neposedové a myšlenkové procesy žáků 5. ročníku při řešení těchto úloh. Text slovní úlohy neobsahuje otázku. Místo ní je řešiteli nabídnuta galerie údajů (čísel, slov apod.), které je třeba vložit do textu úlohy na určená místa. Didaktický potenciál úloh typu Neposedové tkví v obohacování žáků o strategií řešení, především heuristických, a podpora přirozené potřeby argumentace, jako sémantické zkoušky. V hlavním experimentu bylo pracováno s vybranými žáky a žákyněmi 5. ročníku. Ti řešili úlohy během 6 pravidelných setkání. Analýzou žákovských řešení byly zjištěny typy strategií řešení a typy argumentů, které žáci a žákyně používají při dokazování svých řešení. Dále pak jevy přispívající k rozvoji měkkých dovedností a metakognice.
Klíčová slova: argumentace; myšlenkové procesy žáků; slovní úlohy; strategie řešení
Title: PUPILS‘ THOUGHT PROCESSES WHEN SOLVING WORD PROBLEMS OF THE TYPE FIDGETS
Abstract: The aim of this paper is to present atypical word problems called Fidgets and the thought processes of 5th grade pupils in solving these problems. The text of the word problem does not contain a question. Instead, the solver is presented with a gallery of data to be inserted into the text of the problem at the designated places. The didactic potential is in the enrichment of pupils with solution strategies, especially heuristic ones, and the promotion of the natural need for argumentation. The main experiment was realized with selected 5th grade pupils. They solved the problems during 6 regular sessions. Analysis of the pupils’ solutions revealed the types of solution strategies, and the types of arguments they use to prove their solutions. In addition, phenomena contributing to the development of soft skills and metacognition were identified.
Keywords: argumentation; solving strategies; pupils’ thought processes; word problems
Download the article in English [PDF]: Not available