2. SEKCE Výzkum role učitele v kontextu kurikulární reformy
Autor: Květa Suchánková
Abstrakt: Probíhající proměna školského systému přináší tvůrčí svobodu školám, které se tímtomohou profilovat. Svobodu získal i učitel. Jak si s touto situací dokáže poradit? Jak sepracuje, tvoří v současných školách učitelům, kteří se snaží práci aktivně inovovat?Odpovědi hledá kvalitativní výzkum zaměřený na učitele, kteří jsou označováni jako„tvůrčí aktéři“ proměn ve školách.Základní výzkumnou metodou evaluační strategie je pozorování, rozhovor, analýzavýroků jednotlivých „vrstev“ evaluace.
Klíčová slova: učitel, profesní standard, kvalita, kompetence, evaluace, vícevrstevnáevaluace, případová studie
Článek ke stažení [PDF]: Nerepresivní evaluační strategie – jedna z cest, jak dál
Title: Non-repressive evaluation strategy – one possible way to move forward
Abstract: The school system transformation in progress has brought creative freedom to schoolsthat may profile through that. Also the teacher has obtained freedom. How can he/shemanage to cope with this new situation? How do teachers trying to actively innovatetheir activities work and create at present schools?The answers are searched for by a qualitative research focused on teachers who aremarked as “leaders” of the school environment transformation.The basic method of the evaluation strategy includes observation, interview, andanalysis of statements of individual “layers” of the evaluation.
Key words: teacher, professional standard, evaluation, quality, competencies, multiplelayerevaluation model, case study
Download the article in English [PDF]: Not available