Autor: Petr Pavlík
Sekce 4: Výchova a vzdělávání optikou sociální pedagogiky
Abstrakt: Problematika sexuálního obtěžování ve školách je dosud v českém kontextu opomíjené téma. V letech 2008–2009 probíhá obsáhlý výzkum obtěžujícího chování vyučujících vůči studujícím na vysokých školách. Výzkum se zabývá nevhodným a explicitně obtěžujícím chováním, které má sexuální i šířeji genderově-stereotypní charakter. Výzkum využíval kombinovanou metodologii – dotazníkové šetření a hloubkové rozhovory. Příspěvek přináší výsledky dotazníkového šetření, které zahrnulo více než 800 studujících českých vysokých škol různých oborů. Prostřednictvím dotazníku bylo mapováno, jak studující rozumí pojmu obtěžování, jaké jsou jejich zkušenosti s nevhodným či obtěžujícím chováním od vyučujících, jak hodnotí situace, které se z hlediska vnější definice hodnotí jako obtěžující.
Klíčová slova: sexuální obtěžování, gender, vysoké školy, studenti/ky
Článek ke stažení v češtině [PDF]: OBTĚŽUJÍCÍ CHOVÁNÍ VYUČUJÍCÍCH VŮČI STUDUJÍCÍM NA VŠ
Title: HARRASING BEHAVIOR OF TEACHERS TOWARDS STUDENTS AT CZECH UNIVERSITIES
Abstract: Sexual harassment in educational environment has been an invisible topic in the Czech context so far. Between 2008 and 2009, the first extensive research of harassing behavior of teachers towards students at universities has been carried out. It has focused on improper or explicitly harassing behavior, which has sexual or gender-stereotypical character. It combined survey and semi-structured interviews. The paper presents results of the survey of more than 800 students from different universities and study fields. The survey addressed the following issues: students´ definitions of harassment, students´ experiences with teachers´ improper or harassing behavior, students´ evaluations of situations, which could be defined as harassment.
Key words: sexual harassment, gender, universities, students
Download the article in English [PDF]: Not available