Autor: Medvedová Hana
Abstrakt: Přehledová kapitola disertační práce, ze které v tomto příspěvku vycházíme, je zaměřena na problematiku pedagogické komunikace mezi hospitalizovaným dítětem a herním specialistou v procesu herní terapie tak, jak na ni nahlíží autorka tohoto příspěvku. Proces herní terapie představuje vzájemnou interakci, kdy herní specialista a nemocné dítě vstupují do určitých vztahů a dochází k jisté komunikaci. Cílem příspěvku je popsat (a) teoretickou část, (b) empirická východiska připravovaného výzkumu. V teoretické části jsou vymezeny pojmy související s danou problematikou, dále je zde popsán dosavadní stav poznání obsahu přípravných vzdělávacích programů a zmapování pracovního zařazení herního specialisty. Poté je nastíněn vývoj herní terapie v klinickém prostředí a vymezena komunikace s nemocným dítětem. Závěr teoretické části je zaměřen na nejdůležitější výzkumná témata. Druhá empirická část představuje: výzkumný soubor (hospitalizované děti ve věku od 3 do 12 let, rodiče dětí a herní specialista); kvalitativní charakter šetření využívající metody zúčastněného strukturovaného pozorování, částečně řízený polostrukturovaný rozhovor mezi herním specialistou a hospitalizovaným dítětem případně s rodiči hospitalizovaného dítěte. Jako doplňující metody jsou popsány sebereflektivní deník herního specialisty a video recall review. Zvolená oblast zkoumání není v odborné literatuře často prezentována a v našich podmínkách bude svým zaměřením jediná svého druhu.
Klíčová slova: Pedagogická komunikace, hra, herní terapie, herní specialista, hospitalizované dítě, komunikace s dětským pacientem
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Pedagogická komunikace s hospitalizovaným dítětem v procesu herní terapie
Abstract: Rewiev study of the dissertation, which we use in this contibution, is focused on pedagogical communication between the hospitalized child and play specialist in the process of play therapy as it sees the author of this paper. The process of play therapy represent mutual interaction when play specialist and sick child entering into certain relationships and attend a certain communication. The aim of this paper is to describe (a) the theoretical part, (b) an empirical grounds preparing research. The theoretical part defines terms related to the issue, there is also described the current state of knowledge of content preparatory curriculum and mapping work placement of play specialists. Then it outlines the development of play therapy in a clinical setting and defined communication with a sick child. In conclusion of the theoretical part is focused on the most important research topics. The second empirical part presents: research group (hospitalized children aged 3 to 12 years old, parents and play specialist); qualitative nature of the investigation, using the methods involved structured observation, partly driven semi-structured interview between the play specialist and hospitalized child, with the parents of the hospitalized child. As additional methods are described play specialists self-reflective diary and video recall review. The chosen field of this study is not in the literature often presented and in our conditions will be the only one with its focusing.
Key words: Pedagogical communication, play, play therapy, play specialist, hospitalized child, communication with hospitalized child
Download the article in English [PDF]: Not available