PERCEPCE ANGLICKÉ HLÁSKY SCHWA

Autor: Kristýna Poesová 

Sekce 5: Pedagogické problémy z pohledu oborových didaktik 

Abstrakt: Percepce cizích hlásek je do značné míry ovlivněna fonémickým inventářem mateřského jazyka. Příspěvek představuje výsledky testování percepce anglické střední středové samohlásky schwa mezi českými žáky dvou sedmých tříd základní školy. Testování proběhlo v únoru letošního roku jako počáteční fáze pedagogického experimentu, který bude ukončen v červnu tohoto roku. Jedním z cílů tohoto testování bylo zjistit míru percepční citlivosti dvanácti až třináctiletých žáků vůči, v anglickém jazyce hojně používané a ve standardní češtině neexistující, redukované samohlásce schwa. Měřící nástroj byl vytvořen a odpilotován v rámci doktorského výzkumu, jehož hlavní motivací je efektivita výuky výslovnosti v českém vzdělávacím prostředí. 

Klíčová slova: percepce, střední středová hláska schwa, testování 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: PERCEPCE ANGLICKÉ HLÁSKY SCHWA

 

Title: PERCEPTION OF THE ENGLISH SOUND SCHWA  

Abstract: The perception of foreign sounds is influenced by the phonemic inventory of the mother tongue to a large extent. This paper presents the results of testing the perception of the English mid-central vowel schwa among Czech pupils of two seventh forms at a lower secondary school. The testing was carried out in February 2009 as the initial phase of a pedagogical experiment which is planned to be terminated in June of the same year. One of the goals of this testing was to discover the extent of perceptual sensitivity of 12 and 13-year-old learners towards the reduced sound schwa which is frequently used in English although it does not occur in standard Czech. The measuring instrument was devised and piloted within doctoral research, the general focus of which is the effectiveness of teaching pronunciation in the Czech educational environment. 

Key words: perception, mid central sound schwa, testing 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze