POCITY, POSTOJE A OBAVY STUDENTŮ UČITELSTVÍ V INKLUZIVNÍM VZDĚLÁVÁNÍ

Autoři
Veronika Bačová

Abstrakt
Příspěvek představuje výzkumné šetření zabývající se pocity, postoji a obavami studentů Univerzity Karlovy v oblasti inkluzivního vzdělávání. Rámec šetření vychází z výsledků zahraničních výzkumů, které ukazují na propojenost pocitů, postojů a obav učitele a kvality inkluzivního vzdělávání. Cílem šetření bylo zkoumání uvedených proměnných studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, jakožto budoucích učitelů majících vliv na kvalitu vzdělávání. Základním nástrojem šetření se stal standardizovaný dotazník SACIE – R následně vyhodnocený faktorovou analýzou. Výsledky ukazují neutrální postoje studentů s řadou zásadních obav, které vyplývají z nedostatečné praxe a limitujících znalostí o inkluzivním vzdělávání.

Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání; základní škola; příprava budoucích učitelů

Článek ke stažení [PDF]

Title
FEELINGS, ATTITUDES AND CONCERNS OF STUDENTS OF TEACHING IN INCLUSIVE EDUCATION

Abstract
The paper presents a research survey dealing with the feelings, attitudes and corncers of Charles University students in the field of inclusive education. The survey is framed by the results of previous international research, which show the interconnectedness between the feelings, attitudes and concerns of teachers and the quality of inclusive education. The aim of the survey was to examine these variables in students of the Primary School Teacher Training, as future teachers with an impact on the quality of education. The basic tool of the survey was a standardized SACIE-R questionnaire, subsequently evaluated by factor analysis. The results show students’ neutral attitudes coupled with a number of fundamental concerns stemming from insufficient practice and limited knowledge of inclusive education.

Keywords
inclusive education; primary school; teacher training

Diskuze