Pojetí hodnot žáků mladšího školního věku

Autor: Vomáčková Helena, Cihlář David 

Abstrakt: Příspěvek prezentuje přístupy k terminologickému vymezení hodnot a poukazuje na rozhodující roli rodiny při tvorbě hodnotové orientace žáků mladšího školního věku. Působením výchovy a dalších sociálních podmínek dochází k formování osobnosti již v tomto věku a to jak ve složce charakterové (je determinována zejména sociálně, normativně a hodnotově), tak i ve složce temperamentové (je determinována zejména emočně). Článek výběrově seznamuje s výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na testování vlivu vytipovaných charakteristik rodinného prostředí na dílčí projevy hodnot u žáků dle typologie Sekery. V rámci morálních hodnot byly testovány např. o projevy tolerance podvodu, pravdomluvnost a ochota pomoci, v rámci výkonových hodnot byly testovány např. projevy vytrvalosti, zájmové aktivity a kooperace, v rámci ekonomických hodnot byly testovány např. projevy šetrnosti, ekonomické nedostatečnosti či materiální preference. 

Klíčová slova: mladší školní věk, pojetí hodnot, vliv rodiny, typologie hodnot, výběr z dotazníkového šetření 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Pojetí hodnot žáků mladšího školního věku

 

Abstract: The contribution presents the approaches to the terminological definition of values and points out the deciding role of the family during the process of creation of value orientation of young learners. The personality is being shaped already in this age due to the effects of upbringing and other social conditions. This shaping consists of both the character component (determined mainly by social environment and accepted norms and values) and the temperament component (determined mainly by emotions). The contribution presents selected results of questionnaire survey focused on testing the influence of selected attributes of family environment on values manifestation among learners as per Sekera typology. Tested moral values consisted of e. g. display of fraud tolerance, truthfulness and willingness to help, tested performance-related values consisted of e. g. display of endurance, hobbies and cooperation and finally tested economic values consisted of e. g. display of frugality, economic deficiency or material preferences. 

Key words: young learners, conception of values, family influence, value typology, (selected) questionnaire survey 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze