Autoři : Zdeněk Vašíček
Abstrakt: Cíle: Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo ověřit fungování CLIL na Základní umělecké škole (níže „ZUŠ“) Tišnov 2015/2016 s novými žáky mé klavírní třídy. Dalším cílem bylo porovnat některé mé nálezy se současným stavem bádání v CLIL.
Teoretická východiska: Evropská unie chápe koncept CLIL jako vhodný prostředek vícejazyčnosti. Koncept byl navržen tak, aby posílil komunikaci ve vícejazyčné společnosti. Tento koncept je dnes základní součástí primárního, sekundárního a terciárního vzdělávání v mnoha zemích. V České republice je relativní novinkou. Znamená výzvu pro didaktický výzkum i teorii, ale především pro školní praxi. CLIL může využívat vzdělávací materiály v českém a cizím jazyce, také výuka může být vedena v českém a cizím jazyce. (To byl i případ výuky CLIL na ZUŠ Tišnov.)
Metodologie: Výzkumný vzorek zahrnul 17 mých žáků na ZUŠ ve věku 8 až 16 let, navštěvujících základní školu či gymnázium. Hlavní otázka výzkumu zněla: „Je integrace předmětu hra na klavír s komunikací v cizím jazyce (angličtině, italštině nebo ruštině) pro žáky v mé třídě na ZUŠ Tišnov vhodná?“ Otázka byla rozdělena do dvou položek. Položka 1: předmět ve své integrované podobě je pro žáky přitažlivější. Položka 2: současná podoba integrace je pro žáky únosná. Použil jsem dvě výzkumné metody: pozorování a dotazník.
Závěry: Odpověď na hlavní otázku výzkumu se nacházela mezi „SPÍŠE ANO“ a „NAPROSTO ANO“ (výsledek celkem 4,5 bodu pětibodové Likertovy škály). Položka 1 dosáhla „SPÍŠE ANO“ (4 body), položka 2 „NAPROSTO ANO“ (5 bodů). Koncept CLIL na ZUŠ Tišnov fungoval. Některé jednotlivé i skupinové žákovské případy byly diskutovány podrobněji. Výzvou do budoucna je vytvoření sítě učitelů CLIL pro základní umělecké vzdělávání.
Klíčová slova: CLIL, vícejazyčnost, základní umělecká škola, hra na klavír, motivace, evaluace
Title: AN ONGOING CLIL IMPLEMENTATION AT A PRIMARY ARTS SCHOOL
Abstract: Objectives: The main objective of this research was to verify the functioning of CLIL at the Primary arts school (hereinafter “PAS”) in Tišnov 2015/2016 with new pupils of my piano class. Another objective was to compare some of my findings with the state of current research in CLIL.
Theoretical framework: The European Union understands the concept of CLIL as a suitable means of multilingualism. The concept was designed to strengthen communication in the multilingual society. Today, the concept is a core part of primary, secondary and tertiary education in many countries. In the Czech Republic, the concept is relatively new. It means a challenge for the didactic research and theory, but especially for school practice. CLIL can 132 use the educational materials in Czech and also in a foreign language, the lessons can be conducted in Czech and a foreign language as well. (This was the case of the CLIL lessons at PAS in Tišnov, too.)
Methodology: The research sample involved 17 of my PAS-pupils at the age of 8-16 attending primary or grammar school. The main research question sounded: “Is the integration of the subject of piano playing with communication in a foreign language (English, Italian or Russian) suitable for the pupils in my class at the PAS in Tišnov?” The question was divided into two items. The item 1: the subject in its integrated form is more attractive for the pupils. The item 2: the existing form of integration is tolerable for the pupils. I used two research methods: observation and questionnaire.
Conclusions: The answer to the main research question was situated between “AGREE” and “STRONGLY AGREE” (the result in sum 4.5 points of the five-point Likert scale). The item 1 reached “AGREE” (4 points), the item 2 “STRONGLY AGREE” (5 points). The CLIL concept at the PAS Tišnov has been functioning. Some individual and group pupils´ cases were discussed in detail. A challenge for the future is to create a CLIL teachers´ network for primary arts education.
Keywords: CLIL, multilingualism, primary arts school, piano playing, motivation, evaluation
Download the article in English [PDF]: Not available