Autoři: Antonín Jančařík, Kateřina Jančaříková
Abstrakt: Tento příspěvek představuje výzkum zaměřený na testování postojů k matematice a matematické self- efficacy studentů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a Přírodovědecké fakultě Univerzity J. E. Purkyně. Toto testování je součástí širšího mezinárodního výzkumu zaměřeného na vnímání matematiky studenty učitelství matematiky a dalších oborů, které matematiku využívají. Cílem prezentované fáze výzkumu je vzájemné srovnání postojů k matematice u studentů různých oborů na dvou českých univerzitách. Pro testování je využíván nástroj ATMI, který byl vytvořen v předchozí fázi výzkumu. Postoje studentů jsou porovnávány ve čtyřech oblastech – motivace a radost; matematická úzkost; matematické self -efficacy a vnímání hodnoty matematiky.
Klíčová slova: ATMI; postoje k matematice; matematická self -efficacy; úzkost; budoucí učitelé
Title: MATHEMATICS ATTITUDE OF FUTURE TEACHERS
Abstract: This paper presents research to test attitudes towards mathematics and mathematical self- efficacy of students at the Faculty of Education of Charles University and the Faculty of Science of J. E. Purkyně University. This testing is part of a broader international research focusing on the perceptions of mathematics by mathematics student teachers and other disciplines that use mathematics. The presented phase of the research aims to compare students’ attitudes towards mathematics from different disciplines at two Czech universities. The ATMI instrument developed in the previous phase of the research is used for testing. Students’ attitudes are compared in four areas—motivation and enjoyment, anxiety, mathematical self- efficacy and perception of the value of mathematics.
Keywords: ATMI; attitudes toward mathematics; mathematical self -efficacy; anxiety; future teachers
Download the article in English [PDF]: Not available