Autoři: Jakub Pivarč
Abstrakt: Příspěvek se zabývá dosud stále aktuálním tématem postojů učitelů základních škol (ZŠ) ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (IV). Jeho cílem je analyzovat prediktory na individuální (učitelské) a školní úrovni, které mohou mít spojitost s ochotou učitelů realizovat inkluzivní opatření v praxi. Pro účely kvantitativní analýzy se využívá hierarchické víceúrovňové modelování s fixními a náhodnými efekty, které je realizováno na kvótním vzorku 138 běžných ZŠ a 1434 učitelů. Výsledky potvrdily, že vyšší míra ochoty realizovat inkluzivní opatření v praxi je predikována zejm. přesvědčením/pocity a self -efficacy učitelů ve vztahu k IV. Deklarovaná vyšší ochota byla identifikována také u žen, naproti tomu se vzrůstající délkou praxe učitelů ve školství měla tendenci spíše klesat. Při kontrole vlivu prediktorů individuální úrovně se prokázal statisticky významný vliv pouze s ohledem na „kolektivní“ přesvědčení/pocity učitelů ve vztahu k IV, nicméně efekt tohoto prediktoru byl slabý. Významný podíl vysvětlené variance připadal zejména na prediktory na učitelské úrovni, spíše než na úrovni škol.
Klíčová slova: prediktory; postoje; inkluzivní vzdělávání; učitelé ZŠ; víceúrovňový model
Title: PREDICTORS OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ ATTITUDES TOWARDS INCLUSIVE EDUCATION: A MULTILEVEL HIERARCHICAL MODEL
Abstract: The paper deals with the still topical issue of attitudes of primary school teachers to inclusive education (IE). It aims to analyse predictors at the individual (teacher) and school level that may be related to attitudes towards IE. For the quantitative analysis, a hierarchical multilevel modeling with fixed and random effects is used and implemented on a quota sample of 138 regular primary schools and 1,434 teachers. The results confirmed that higher levels of willingness to implement inclusive intentions in practice are predicted by teachers’ beliefs/ feelings and self- efficacy in relation to IE. Declared higher willingness was also identified among females, on the other hand, it tended to decrease with increasing length of teachers’ careers in education. When controlling for the effect of individual level predictors, there was a statistically significant effect only with respect to teachers’ “collective” beliefs/feelings in relation to IE, however, the effect of this predictor was weak. In particular, a significant proportion of the explained variance was accounted for by teacher -level rather than school -level predictors.
Keywords: predictors; attitudes; inclusive education; primary school teachers; multilevel model
Download the article in English [PDF]: Not available