Autoři
Vojtěch Žák, Petr Kolář, Tereza Fürstová
Abstrakt
Tento příspěvek se zabývá představami předních českých fyziků o žádoucím středoškolském kurikulu fyziky. Metodologie výzkumu je založena na objektivistické zakotvené teorii, hloubkových rozhovorech s 29 fyziky a dotazníku. Odhaleny byly čtyři jádrové kategorie – žáci, fyzika, kontext a matematika. Představy dalších přírodovědců, didaktiků fyziky a učitelů fyziky jsou zjišťovány v navazujícím výzkumu. Na základě výzkumu vzniká nová učebnice fyziky.
Klíčová slova
fyzika, kurikulum, vědec, rozhovor, učebnice
Title
THE PERCEPTIONS OF PROMINENT SCIENTISTS ABOUT THE SECONDARY SCHOOL CURRICULUM IN A PARTICULAR FIELD: THE CASE OF PHYSICISTS AND PHYSICS
Abstract
This paper deals with the perceptions of leading Czech physicists about a desirable physics curriculum for upper secondary schools. The methodology is based on the objectivist grounded theory, in-depth interviews with 29 physicists, and a questionnaire. Four core categories have been identified – students, physics, context, and maths. Ideas of other natural scientists, experts in physics education, and physics teachers are being sought in follow-up research. The research will result in, a new physics textbook.
Keywords
physics, curriculum, scientist, interview, textbook
Download the article in English [PDF]: Not available