Autoři: Anna Yaghobová, Kateřina Zábrodská, Cyril Brom
Abstrakt: Žáci přicházejí do škol s prekoncepcemi o různých tématech. O jejich prekoncepcích o internetu a internetové komunikaci chybí informace. V předložené práci tyto prekoncepce zkoumáme (N = 56; žáci 5. a 9. třídy). Metoda zahrnuje polostrukturované rozhovory a tematickou analýzu. Předběžné výsledky naznačují, že iniciální znalosti žáků jsou fragmentované a jednotlivé prekoncepce často chybné a vzájemně rozporné. Výsledky jsou konzistentní s teoriemi kognitivního konstruktivismu, které s touto fragmentací pracují („knowledge in pieces“) a jsou relevantní pro revizi RVP pro obor informatika.
Klíčová slova: informatika, internet, prekoncepce, znalosti, žáci základní školy
Title: PRECONCEPTIONS ABOUT THE INTERNET AMONG CHILDREN IN GRADES 5 AND 9
Abstract: Children bring to schools preconceptions concerning diverse topics. Research on children’s preconceptions about the internet is limited. We examine these preconceptions (Grade 5 and 9; N = 56) by using semi‑structured interviews and employing thematic analysis. Preliminary results indicate that children’s knowledge is fragmented and often contradictory, and point to existence of misconceptions. The results provide empirical support for the ‟knowledge ‑in ‑pieces” conceptual change theories and are relevant for current revamping of computer science curricula in Czechia and beyond.
Keywords: computer science, internet, preconception, knowledge, primary school children.
Download the article in English [PDF]: Not available