SPECIFIKA PRÁCE ASISTENTŮ PEDAGOGA SE ŽÁKY S PAS NA BĚŽNÝCH ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V OBLASTI ROZVOJE SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ

Autoři: Tereza Tetourová, Simona Zdeňková, Hana Sotáková, Cyril Brom

Abstrakt: Studie se zaměřuje na identifikaci metod, které využívají asistenti pedagoga při práci se žáky s poruchami autistického spektra na běžných základních školách v oblasti rozvoje sociálních dovedností. Obsahem studie bude také otázka, jaké podmínky mají asistenti pedagoga pro rozvoj sociálních dovedností v rámci českého vzdělávacího systému. Jako nástroj pro zodpovězení výzkumných otázek bude využit hloubkový polostrukturovaný rozhovor a následná analýza.

Klíčová slova: asistenti pedagoga, poruchy autistického spektra, rozvoj sociálních dovedností, školní věk

Článek ke stažení [PDF]

Title: SPECIFICS OF TEACHER ASSISTANTS WORK WITH PUPILS WITH ASD IN MAINSTREAM PRIMARY SCHOOLS IN THE FIELD OF SOCIAL SKILLS DEVELOPMENT

Abstract: The purpose of the present study is to examine the methods of social skills development used by teacher assistants working with children with autism spectrum disorders in mainstream primary schools. We will also focus on conditions created by schools for teacher assistants for the social skills devel‑ opment of their pupils in the Czech educational system context. We will use a semi ‑structured interview to answer these questions and subsequent analysis to draw the conclusions.

Keywords: teacher assistants, autism spectrum disorder, social skills development, school ‑age

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze