2. SEKCE: Výzkum žáka a studenta – Skupina B
Autoři:
ZDENKA STRÁNSKÁ
IVANA POLEDŇOVÁ
Abstrakt: Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy. Bylarealizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese, adaptačníchproblémů dětí v prostředí školy a jejich školní výkonnosti. Výzkum u dětíve věku 10 – 15 let potvrdil tzv. internalizované a externalizovanéporuchové tendence v jejich chování, které se mohou vzájemněovlivňovat a snižovat školní výkon žáků. Vzhledem k vyvíjející seschopnosti sebereflexe u dětí existuje šance jejich adaptační problémyúspěšně korigovat.
Klíčová slova: deprese, úzkost, sociální adaptace, maladaptace, školní úspěšnost
Článek ke stažení [PDF]: PROBLÉMY SOCIÁLNÍ ADAPTACE ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Abstract: The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the schoolenvironment. An empirical study was conducted, aimed on the relationshipsof anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. Thesample of children aged between 10 and 15 year completed theDepression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach andC. Edelbrock. Internalized and externalized problems in children’sbehavior were identified; these problems might be interconnected andassociated with school achievement. There is a prospect to successfulcorrection of the adaptation problems due to developing self-reflection atthe children.
Keywords: depression, anxiety, social adaptation, maladaptation, schoolachievement
Download the article in English [PDF]: Not available