PROMĚNY PŘESVĚDČENÍ UČITELŮ O ŽÁKOVSKÉ PARTICIPACI NA VÝUKOVÉ KOMUNIKACI

Autoři
Zuzana Šalamounová, Klára Šeďová, Roman Švaříček, Martin Sedláček

Abstrakt
Cílem předloženého příspěvku je popsat, jak se v průběhu intervenčního programu proměnila přesvědčení učitelů o žákovské participaci na výukové komunikaci. Předložený příspěvek vychází z intervenčního programu, jehož cílem bylo – s oporou o sociokulturní teorie, které vyzdvihují roli jazyka v procesech učení (Sfard, 2008) – posílit tzv. kolektivitu, tedy takové uspořádání výukové komu- nikace, v němž se rovnoměrně zapojují všichni žáci napříč různými žákovskými skupinami ve třídě (Alexander, 2008). Stěžejním zdrojem dat jsou rozhovory s učiteli, které byly realizovány při plánování vyučovacích hodin i při její společné analýze. Z výsledků mimo jiné vyplývá, že učitelé jsou schopni svá přesvědčení o žákovské participaci proměnit, a to zejména tehdy, pokud se na žákovské výkony dívají z role reflektujících pozorovatelů vlastních hodin, tzn. nikoli na základě žákovské participace ve výuce, a mají k dispozici evidenci v podobě verbálního projevu jednotlivých žáků ( jeho kvality i délky).

Klíčová slova
výuková komunikace, kolektivita přesvědčení učitelů, intervenční program

Článek ke stažení [PDF] 

Title
CHANGES IN TEACHERS’ EXPECTATIONS ABOUT STUDENTS’ PARTICIPATION IN CLASSROOM DISCOURSE

Abstract
The aim of this qualitative research paper is to describe how teachers’ expectations about students and their possible participation in classroom discourse changed during an intervention programme. The data was gathered mainly through interviews with teachers participating in a one-year intervention programme designed to strengthen the so- called collectivity principle (Alendander, 2008).

Keywords
classroom discourse collectivity, teachers’ expectations intervention programme

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze