PRVNÍ ROK ZA KATEDROU: PŘEKONÁVÁNÍ VÝZEV SPOJENÝCH S PEDAGOGICKÝMI LÍDRY ZAČÍNAJÍCÍMI UČITELKAMI

Autoři: Jakub Vlček

Abstrakt: Studie prezentuje výsledky analýz, které vychází ze série rozhovorů, které byly pořízeny se začínajícími učitelkami v jejich prvním roce učení. Během sběru těchto rozhovorů jsem si všiml, jak učitelky hovoří o vedení svých škol a jak se později v procesu sběru dat stávají vůči jejich pedagogickým lídrům kritičtějšími. Rozhovory byly analyzovány pomocí metody otevřeného kódování a tematické analýzy pro hlubší porozumění tomuto vynořivšímu se tématu. Výsledky analýz naznačují, že za kritickým postojem směrem k pedagogickým lídrům stojí především nesoulad ve vzájemných požadavcích a v komunikaci. Tento nesoulad často vyústil v konflikty, které měly za následek narušení identity zkoumaných učitelek, změny v jejich výukové praxi a v některých případech i uvažování o opuštění školy. Zdá se však, že toto chování ze strany učitelek je spíše strategií, jak tyto náročné situace ve škole přežít a učit se z nich.

Klíčová slova: začínající učitelé; šok z reality; vedení školy; pedagogika přežití; polostrukturované rozhovory

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE FIRST YEAR BEHIND THE DESK: NAVIGATING THROUGH THE CHALLENGES OF PEDAGOGICAL LEADERS BY NOVICE TEACHERS

Abstract: The study presents the results of an analysis based on a series of interviews conducted with six novice teachers in their first year of teaching. During the process of collecting these interviews, I noticed how the female teachers talked about their school management and how they grew more critical of their superiors later in the data collection process. The interviews were analyzed using open coding and thematic analysis to gain a deeper understanding of this emerging theme. The results of the analyses suggest that mismatches in mutual expectations and communication are the main reasons behind the critical attitudes towards senior teachers. This misalignment often resulted in conflicts that resulted in the disruption of the identity of the studied female teachers, changes in their teaching practices, and in some cases, consideration of leaving the school. However, this behavior by the teachers seems to be more of a strategy to survive and learn from these challenging situations at school.

Keywords: novice teachers; shock of reality; school leadership; pedagogy of survival; semi -structured interviews

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze