4. SEKCE Výzkum výchovy a vzdělávání v mimoškolním prostředí
Autor: Andrea Rozkovcová
Abstrakt: Manipulační tendence, které jsou v oblasti výchovy nevyhnutelné, mohou být vyváženy přístupem pedagoga, který navrhnul velikán psychologie a psychoterapie Carl RansomRogers. Etika pedagoga v podstatě nepřipouští, aby jeho práce byla terapií, nicméně rogersovský přístup považujeme v práci volnočasového pedagoga za naprosto přípustnýa velice žádoucí. Duši člověka dokáže ochránit a její růst podpořit schopnost pedagoga empatickynaslouchat, vzbudit ve vychovávaném důvěru a nikdy ji nezklamat, akceptovat hotakového, jaký je a ukázat vychovávanému sám sebe v naprosto autentické akongruentní podobě. Volnočasový pedagog může být přesně tím člověkem, který má prostor a vhodnépodmínky pro využití rogersovského přístupu, založeném na hlubokém humanismu
Klíčová slova: manipulační tendence, etika pedagoga, rogersovský přístup, empatie,důvěra, růst, volný čas, smysluplnost
Článek ke stažení [PDF]: Psychoterapeutický přístup Carla Rogerse jako východiskopro práci volnočasového pedagoga
Title: Psychotherapeutical approach of Carl Rogers as a resource for thework of a leisure time educationalist
Abstract: Manipulating tendencies, which are inevitable in the field of education, can bebalanced by such pedagogical approach, which was suggested by the psychologist and psychiatrist Carl Ransom Rogers. The pedagogical ethics ban psychotherapy in thework of an educator. However, we regard the rogerian approach as absolutely suitableand desirable for a leisure-time educator. Human soul can be protected and its growth supported by some important abilities,which each educator should possess. They are: emphatical listening, creating trustful atmosphere, never disappointing clients, total acceptance of an individuum andwillingness to show oneself in an authentic and congruent shape.Leisure-time educator can be exactly the person who has room and appropriateconditions for the use of rogerian approach, based on deep humanism.
Key words: manipulating tendencies, pedagogical ethics, rogerian approach, empathy,trust, growth, leisure time, meaningfulness
Download the article in English [PDF]: Not available