REFLEKTIVNÍ DENÍKY V PROFESNÍ PŘÍPRAVĚ STUDENTŮ UČITELSTVÍ PRVNÍHO STUPNĚ ZÁKLADNÍCH ŠKOL

Autoři: Tereza Kolumber, Marcela Janíková

Abstrakt: Vzdělávání studentů učitelství zahrnuje reflexi jejich praxe, během které zkoumají zkušenosti vedoucí kporozumění komplikovaných jevů. Analýza pedagogické činnosti je proto nutná, neboť umožňuje zamýšlet se nad jednotlivými složkami výuky a plánovat budoucí kroky. Zároveň studenti nalézají odpovědi na otázky, proč ve výuce nastaly problémy. Sloužit k reflexi mohou jejich reflektivní deníky, pomocí kterých se zdokonalují ve vnímání vlastních zkušeností, silných stránek, ale i oblastí vyžadujících zlepšení. Studenti v denících vyjadřují své pocity, což pomáhá svyrovnáním se semocemi spojenými s výukou. 

Klíčová slova: reflexe; reflektivní deník; učitelství; profesní příprava

Článek ke stažení [PDF]

Title: REFLECTIVE DIARIES IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHER STUDENTS

Abstract: The education of student teachers involves reflection on their teaching practice, during which they explore experiences leading to an understanding of complex phenomena. Analysis of teaching practice is therefore necessary, as it enables reflection on the different components of teaching and planning for future actions. At the same time, students find answers to questions about why problems have arisen in their teaching. Their reflective journals can be used to improve their perception of their own experience, strengths, and areas for improvement. Students express their feelings in the journals, which helps with coping with the emotions associated with teaching.

Keywords: reflection; reflective diary; teaching; professional training

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze