ROLE INTERVENCÍ VE VÝZKUMU SOCIÁLNÍHO KLIMATU UČITELSKÝCH SBORŮ FORMOU KVAZI-EXPERIMENTU

Autoři: Andrea Rozkovcová

Abstrakt: Konferenční příspěvek je součástí sympozia Sociální klima učitelských sborů: souvislosti výzkumných nálezů a prezentuje soubor intervenčních procedur (IP) aplikovaných za účelem podpory rozvoje sociálního klimatu učitelského sboru ve třech základních a třech středních výzkumných a intervenovaných školách. Intervenční fáze byla součástí pěti fází přirozeného longitudinálního kvazi-experimentu proběhlého v letech 2021–2023. Na základě výsledků z kvantitativního (screening) a kvalitativního šetření klimatu byly naplánovány a zrealizovány cílené IP pro vedoucí pracovníky výzkumných škol a jejich učitelské sbory. S odstupem roku od intervencí byl opakovaně proveden screening klimatu sboru. Výsledky ukazují, za jakých podmínek mohou být IP úspěšné.

Klíčová slova: sociální klima; učitelský sbor; přirozený kvazi -experiment

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE ROLE OF INTERVENTIONS IN RESEARCH ON THE SOCIAL CLIMATE OF TEACHING STAFFS IN THE FORM OF A QUASI-EXPERIMENT

Abstract: The conference paper is part of the symposium “The social climate of teaching staff: context of research findings” and presents a set of intervention procedures (IP) applied to support the development of the teaching staff social climate in three primary and three secondary research schools. The intervention phase was a part of the 5-phase natural longitudinal pre- post- quasi-experiment that took place between 2021 and 2023. Based on the results of the quantitative (screening) and qualitative climate survey, targeted IP was planned and implemented for the management of the studied schools and their teaching staffs. A year after the intervention, the staff climate was repeatedly screened. The findings show under what conditions IPs can be successful.

Keywords: social climate; teaching staff; natural quasi -experiment

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze