Autoři: Denisa Denglerová1, Miroslav Bielik2
Abstrakt: Riziková hra je přirozenou součástí dětského vývoje s mnoha benefity pro fyzický, sociální, emoční i kognitivní vývoj. V tomto příspěvku mapujeme její výskyt v prostředí finských škol. Příspěvek vychází z etnografického výzkumu realizovaného ve finských vzdělávacích institucích v letech 2023–2025. Riziková hra napomáhá finským žákům riziko rozpoznat a zvážit, zda jej chtějí podstoupit. Tím rozvíjí kontrolu nad svým jednáním a následným řešením problémů, čímž zlepšují také kritické myšlení, sebevědomí a učí se samostatnosti. Takový přístup ke vzdělávání předpokládá velkou míru vzájemné důvěry mezi všemi aktéry vzdělávacího systému. Příspěvek je součástí sympozia Finské vzdělávání: Sdílený prostor pro vlastní jednání.
Klíčová slova: riziková hra, finský vzdělávací systém, důvěra, samostatnost a zodpovědnost
Title: THE ROLE OF RISKY PLAY IN THE FINNISH EDUCATION SYSTEM
Abstract: Risky play is a natural part of child development with many benefits for physical, social, emotional and cognitive development. In this paper we map its existence in Finnish school settings. The paper is based on ethnographic research conducted in Finnish educational institutions. Risky play helps Finnish pupils to recognize risk and consider whether they want to take it. In doing so, they develop control over their actions and subsequent problem solving, which also improves critical thinking, self-confidence and teaches independence. Such an approach to education requires a high degree of mutual trust between all actors in the education system. This paper is part of the symposium Finnish Education: The Shared Room for Self-Maneuvering.
Keywords: risky play, Finnish education system, trust, autonomy and responsibility
Download the article in English [PDF]: Not available