Rozdíly v hodnocení třídního klimatu mezi učiteli a žáky

Autor: Mgr. Karel Starý

Anotace: Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání sociálního klimatu třídy mezi učiteli a žáky druhého stupně ZŠ. Ukázalo se, že učitelé mají tendenci hodnotit klima jako celek výrazně pozitivněji než žáci.V jednotlivých oblastech sociálního klimatu tvořeného sociálními vztahy, kázní a výukou se projevily zajímavé odlišnosti. Učitelé se většinou domnívají, že prezentují učivo zajímavou formou a při výuce vytvářejí žákům kvalitní prostředí na učení. Žáci hodnotí prezentaci učiva a klid na práci podstatně hůře. Na druhou stranu učitelé projevili překvapivě dobrý vhled do sociálních vztahů mezi žáky, protože mezi jejich a žákovským hodnocením vztahů nebyly zjištěny větší rozdíly.

Klíčová slova: Sociální klima třídy, profesní rozvoj učitelů, podpora učitele žákům, sociální vztahy mezi žáky, zájem o výuku, orientace žáků na úkoly, jasnost pravidel, klid a pořádek na práci ve třídě. 

Článek ke stažení [PDF]: Rozdíly v hodnocení třídního klimatu mezi učiteli a žáky

Diskuze