ROZVOJ ARGUMENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ STUDENTŮ PRVNÍHO ROČNÍKU STŘEDNÍ ŠKOLY: INTERVENČNÍ STUDIE

Autoři: Karolína Malíková, Roman Švaříček

Abstrakt: Příspěvek zkoumá, jak dialogicky zaměřený vzdělávací program Argue with Me ovlivňuje schopnost žáků prvního ročníku středních škol vytvářet argumenty, které jsou nezbytné pro úspěšné řešení výzev 21. století. V průběhu akademického roku 2023/2024 bylo do výzkumu zapojeno 30 žáků. Sběr dat probíhal prostřednictvím audiovizuálních záznamů vyučovacích hodin (N=9) a online párových diskusí (N=3). Analýza dat ukázala zlepšení ve schopnosti formulace a strukturování argumentů, jakož i rozšíření schopnosti používat relevantní a přesvědčivé důkazy k podpoře těchto argumentů

Klíčová slova: argumentace; kritické myšlení; dialog; intervence

Článek ke stažení [PDF]

Title: DEVELOPMENT OF ARGUMENTATION SKILLS OF FIRST -YEAR HIGH SCHOOL STUDENTS: AN INTERVENTION STUDY

Abstract: The contribution explores how the dialogue-based educational program Argue with Me affects the ability of first-year high school students to create arguments that are essential for successfully addressing the challenges of the 21st century. Throughout the academic year 2023/2024, 30 students were involved in the research. Data collection was conducted through audiovisual recordings of teaching hours (N=9) and online pair discussions (N=3). Data analysis showed an improvement in the ability to formulate and structure arguments, as well as an expansion in the ability to use relevant and persuasive evidence to support these arguments.

Keywords: argumentation; critical thinking; dialogue; intervention

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze