RYCHLOST ODPOVÍDÁNÍ V ŽÁKOVSKÉM DOTAZNÍKU PISA 2022: PŘÍPAD ČESKÝCH ŽÁKŮ Z RŮZNÝCH DRUHŮ ŠKOL

Autoři: Martin Boško, Hana Voňková, Ondřej Papajoanu

Abstrakt: Časy odpovídání v dotaznících se stávají čím dál více důležitou součástí sběrů dat a následných analýz. Zde analyzujeme rozdíly v rychlosti odpovídání na položky ze žákovského dotazníku PISA 2022 u českých žáků z různých druhů škol (základní školy, víceletá gymnázia, čtyřletá gymnázia, střední odborné školy s maturitou a střední odborné školy bez maturity). Položky se zabývaly přístupem k matematice, přírodovědným předmětům a českému jazyku a literatuře. Výsledky ukázaly, že nejrychleji v průměru odpovídali žáci ze středních odborných škol bez maturity. Na většině druzích škol odpovídali v průměru chlapci signifikantně rychleji než dívky. Pro analýzu časových dat českých žáků je tedy vhodné brát tyto rozdíly v úvahu.

Klíčová slova: PISA 2022, žákovský dotazník, rychlost odpovídání, čeští žáci, druh školy

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: RESPONSE TIME IN THE PISA 2022 STUDENT QUESTIONNAIRE: THE CASE OF CZECH STUDENTS FROM DIFFERENT SCHOOL TYPES

Abstract: Response times in questionnaires are becoming an important part of data collection and following analyses. Here, we analyze differences in response times of Czech students from different SCHOOL types (basic schools, multiyear gymnasia, four-year gymnasia, vocational schools with Maturita exam and vocational schools without Maturita exam) for PISA 2022 student questionnaire items. The items dealt with the attitude to mathematics, science, and Czech language and literature classes. The results have shown that the fastest responding were, on average, students of vocational schools without Maturita exam. In most school types, males responded significantly faster than females. As such, it is important to take these differences into consideration when ana- lyzing data from Czech students.

 

Keywords: PISA 2022, student questionnaire, response time, Czech students, school type

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze