Autoři
Roman Švaříček, Klára Šeďová, Zuzana Šalamounová, Martin Sedláček
Abstrakt
Příspěvek popisuje dopad rozvojového programu pro učitele na jejich schopnost zvýšit participaci žáků ve výukové komunikaci. Realizovali jsme intervenční šetření v šesti třídách ZŠ, jehož cílem bylo zavést prvky dialogického vyučování do výuky českého jazyka a literatury a zároveň zvýšit participaci všech žáků na produktivním dialogu. V tomto příspěvku se zaměřujeme na proces zavádění změny u jedné učitelky. Výsledky výzkumu líčí vzájemnou provázanost tří procesů změny: 1) změny na straně učitele, 2) změny na straně celé třídy, a 3) změny tichých žáků odmítajících participaci na výukovém dialogu.
Klíčová slova
dialogické vyučování, intervence, rozvojový program pro učitele, případová studie
Title
SCEPTICAL TEACHER AND SILENT STUDENTS. A CASE STUDY OF AN IMPACT OF A TEACHER DEVELOPMENT PROGRAMME ON STUDENTS’ PARTICIPATION
Abstract
The paper describes the impact of the development program for teachers on their ability to increase participation of students in classroom discourse. We conducted an intervention survey in six elementary school classes, the aim of which was to both introduce elements of dialogue teaching into the teaching of Czech language and literature and time to increase participation of students in a productive dialogue among all. In this paper we focus on the process of introducing change by one particular teacher. The empirical results describe the interconnectedness of three processes of change: 1) changes on the by one part of the sceptical teacher, 2) changes on the part of the whole class, and 3) changes in silent students refusing to participate in the dialogue.
Keywords
Dialogue teaching, intervention, development programme for teachers, case study
Download the article in English [PDF]: Not available