Autoři: Anna Waloschková
Abstrakt: Začleňování dětí-uprchlíků z Ukrajiny do českých mateřských škol představuje výzvu i příležitost pro rozvoj inkluzivního vzdělávání. Příspěvek se zaměřuje na problematiku začleňování dětí-uprchlíků do mateřských škol po migrační vlně započaté v roce 2022. Cíle výzkumu spočívají v analýze adaptace a průběhu vzdělávání dětí-uprchlíků a ve zhodnocení pedagogických zkušeností učitelů s těmito procesy. Kvalitativní výzkum využívá metody polostrukturovaných rozhovorů, rozboru relevantních vzdělávacích dokumentů a zúčastněného pozorování. Očekávané výsledky přinesou zprávu o skutečné podobě začleňování ukrajinských-dětí uprchlíků do předškolního vzdělávání a o připravenosti a ochotě českých mateřských škol vzdělávat děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
Klíčová slova: předškolní vzdělávání, inkluze, děti-uprchlíci, Ukrajina, adaptace
Title: SPECIFICITIES OF PRE-PRIMARY EDUCATION OF REFUGEE CHILDREN FROM UKRAINE
Abstract: Integrating refugee children from Ukraine into Czech preschools presents both a challenge and an opportunity for inclusive education. This paper focuses on the inclusion of refugee children in preschools following the migration wave of 2022. The aim is to analyze their adaptation and educational progress and to assess teachers’ pedagogical experiences. The qualitative research uses semi- structured interviews, analysis of educational documents, and participant observation. Expected findings will provide insight into the actual inclusion of Ukrainian refugee children and the preparedness and willingness of Czech pre- schools to educate children from socio-culturally disadvantaged backgrounds.
Keywords: preschool education, inclusion, refugee children, Ukraine, adaptation
Download the article in English [PDF]: Not available