Autoři: Lenka Hloušková, Stanislav Michek
Abstrakt: Cílem příspěvku je zjistit, v jaké fázi profesního života hodnotí učitelé odborných předmětů a praktického vyučování nejlépe spolupráci s vedením školy, mezi sebou navzájem a kdy vnímají nejpozitivněji podněty ke zkvalitnění vzdělávacího procesu od žáků. K tomu byla využita sekundární analýza dat České školní inspekce (ČŠI) ze školního roku 2016/2017 a 2022/2023. Na základě předběžných výsledků se ukázalo, že v hodnocení spolupráce se tato skupina učitelů středních odborných škol mírně liší podle délky jejich pedagogické praxe, což může být východisko pro cílenou podporu profesního rozvoje pedagogických pracovníků (včetně vedení škol) středních odborných škol.
Klíčová slova: učitelé odborných předmětů; spolupráce učitelů; fáze profesního života
Title: TEACHERS COLLABORATION IN VET SCHOOLS
Abstract: The aim of the paper is to find out at what stage of professional life teachers of vocational subjects evaluate cooperation with the school management and with each other as being the best, and when they perceive improvement suggestions from students as being the most positive. For this, a secondary analysis of data from the Czech School Inspectorate from the 2016/2017 and 2022/2023 school years was used. It was found that in the assessment of the collaboration, this group of vocational teachers differs slightly according to the length of their teaching career. That can be a starting point for the support of the professional development of vocational teachers (including school management) in secondary vocational schools.
Keywords: vocational teachers; collaboration of teachers; professional life phase
Download the article in English [PDF]: Not available