STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY OČIMA STUDENTŮ UČITELSTVÍ A JEJICH ZKOUŠEJÍCÍCH

Autoři: Tereza Krčmářová, Jana Stará, Martin Chvál

Abstrakt: Příspěvek referuje o vybraných výsledcích akčního výzkumu s cílem optimalizovat pojetí státních závěrečných zkoušek (SZZ). Představuje výsledky zkoumání prožívání SZZ studenty a jejich examinátory z let 2022 až 2024 a jejich vliv na změny ve studijním programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UK. Většina studentů má pocit, že pro přípravu udělali maximum, a přesto prožívá při SZZ stres, který vnímá negativně. Jeho příčinu často vidí v organizaci a obsahu zkoušek a chování členů komise. Většina zkoušejících s výkony studentů není spokojena, ale tato nespokojenost se neodráží ve formálním hodnocení. Učitelé jsou znejistěni tím, že studenti si stěžují na stres a vede je to pak k postupům, se kterými se vnitřně neztotožňují.

Klíčová slova: státní závěrečné zkoušky; student učitelství; vysokoškolský učitel; akční výzkum

Článek ke stažení [PDF]

Title: STATE FINAL EXAMS THROUGH THE EYES OF STUDENT TEACHERS AND THEIR EXAMINERS

Abstract: The paper reports findings from action research aiming to optimize the state final exams (SFE) in the Primary School Teaching programme. It presents analysis of student and examiner experiences during SFE 2022–2024. The results demonstrated that although the majority of students believed they had done their best, they experienced stress that they perceived negatively. They often identified content and structure of the exam as the cause of the problem, as well as the behaviour of the examiners. Examiners expressed dissatisfaction with students’ performance, yet this was not reflected in formal assessment. They are frustrated by students complaining about stress, which leads them to practices they don’t identify with internally.

Keywords: state final exams; student teacher; university teacher; action research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze