Autoři: Vít Šťastný, Martin Chvál, Eliška Walterová
Abstrakt: Tato studie se zaměřuje na školní faktory (identifikované v dřívějších studiích), které souvisejí s (ne)využíváním stínového vzdělávání (soukromého doučování, SD) žáky školy. Regresní analýzy jsou prováděny na reprezentativním vzorku 1280 žáků 9. ročníků základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií. Čím hůře žáci vnímají kvalitu školní výuky v matematice a českém jazyce, tím větší je pravděpodobnost, že využívají SD, to však neplatí pro angličtinu. Zvyšováním kvality výuky matematiky a češtiny tak školy mohou přímo snižovat potřebu SD v těchto předmětech.
Klíčová slova: stínové vzdělávání, kvalita školy, soukromé doučování
Title: SHADOW EDUCATION: A REFLECTION OF THE SCHOOL QUALITY?RODUCTIVE TEACHER ERROR MANAGEMENT BEHAVIOR AS A DEMONSTRATION OF FAIR APPROACH TOWARDS PUPILS
Abstract: This study focuses on previously identified school ‑related factors associated with the (non)use of shadow education (private tutoring, PT) by school’s pupils. Regression analyses are performed on a representative sample of 1280 pupils in the 9th grade of primary schools and the relevant grades of multi ‑year gymnasia. The worse students perceive the quality of school teaching in mathematics and the Czech language, the more likely they are to use PT. However, the perceived quality is irrelevant in English. By increasing the quality of teaching mathe‑ matics and Czech, schools can directly reduce the need for PT in these subjects.
Keywords: shadow education, school quality, private tutoring
Download the article in English [PDF]: Not available