Autor: Petra Šobáňová
Abstrakt: Příspěvek se věnuje problému struktury vyučovacích jednotek ve výtvarné výchově a představuje výsledky výzkumného šetření mezi učiteli. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakou strukturu má typická edukační jednotka VV, jakou důležitost přisuzují učitelé motivaci a praktickým výtvarným činnostem. Zajímalo nás, zda se v praxi objevují inovativní struktury vyučování a zda se učitelé s žáky věnují – kromě výtvarných činností – také jinému druhu aktivit. Výsledky šetření nám umožňují popsat typickou vyučovací hodinu VV jako proces tvořený pěti navazujícími etapami úvod – motivace – praktická výtvarná činnost – hodnocení – závěr hodiny. Jiné než klasické výtvarné úlohy typu kresby či malby na námět učitelé žákům předkládají jen minimálně.
Klíčová slova: výtvarná výchova, struktura vyučovací jednotky, výzkum výtvarné edukace
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Struktura a náplň vyučovacích hodin ve výtvarné výchově
Abstract: The paper deals with the problem of the structure of the lessons in art education and presents results of a survey among teachers. The aim of the research was to find out what kind of structure a typical educational unit of art education has, as well as what importance teachers attach to motivation and practical art activities. We wondered whether innovative teaching structures were used in practice and whether teachers engaged pupils – apart from art activities – in different kinds of activities as well. The survey results allow us to describe a typical art education lesson as a process consisting of five successive stages: introduction – motivation – practical art activities – evaluation – conclusion of the lesson. Other than the classic visual tasks such as drawing or painting subjects, teachers only presented students with other suggestions at a minimum.
Key words: art education, lesson structure, art education research
Download the article in English [PDF]: Not available