POUŽÍVÁNÍ STRATEGIÍ UČENÍ SE SLOVNÍ ZÁSOBĚ VE VÝUCE NĚMČINY: VYBRANÉ VÝSLEDKY PILOTÁŽE

Autoři: Barbora Kousalová

Abstrakt: Osvojování slovní zásoby je jednou z nejdůležitějších a zároveň jednou z nejobtížnějších oblastí při učení se cizímu jazyku. Na úspěšnost tohoto procesu má vliv řada faktorů, přičemž za jeden z klíčových je považováno používání vhodných učebních strategií. Tomuto aspektu se věnuji ve svém výzkumu, který je metodologicky založen na kvalitativním designu a klade si za cíl získat hlubší vhled do problematiky využívání strategií učení se slovní zásobě s přihlédnutím ke konceptu kooperativního učení. V příspěvku jsou nastíněna teoretická východiska, popsána metodologie a představeny vybrané výsledky pilotní fáze výzkumu, ve které je ověřována zvolená metoda video studie. V pilotním výzkumu byly nahrávány dvě dvojice žákyň a bylo zjišťováno, jaké strategie používají pro objevování významu nového slova. Data byla následně kódována, analyzována a interpretována ve vztahu k cílům a výzkumným otázkám.

Klíčová slova: výuka cizího jazyka, slovní zásoba, strategie pro objevování významu slova, učení se ve dvojicích, video studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: USE OF VOCABULARY LEARNING STRATEGIES IN GERMAN LESSONS: SELECTED FINDINGS OF A PILOT STUDY

Abstract: Vocabulary acquisition is one of the most essential and challenging areas in for‑ eign language learning. Several factors make the process successful, whereas one of the most crucial ones is using appropriate learning strategies. I address this as‑ pect in my research which is based on a qualitative approach and aims to gain an in ‑depth insight into using vocabulary learning strategies, considering the concept of cooperative learning. In the contribution, I outline the theoretical background of the research, describe its methodology, and present the selected results of its pilot phase, in which the selected video ‑study method was verified. In the pilot research, I recorded two pairs of learners using strategies for discovering a new  word’s meaning. The data was then coded, analyzed, and interpreted regarding the research questions and objectives.

Keywords: foreign language teaching, vocabulary, strategies for discovering a word’s meaning, pair work learning, video study

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze