Subjektivní odpovědnost učitele za žáky, výzkum po dvaceti letech

Autor: Hana Lukášová

Sekce 2: Kvalita učitele a učitelského vzdělávání

Abstrakt: Výzkum subjektivní odpovědnosti učitele za žáka byl proveden v českých podmínkách po dvaceti letech. K výzkumu byla použita metody RSA (Responsibility for Student Achievement) R. T. Gaskyho (1981), kterou pro populaci českých učitelů upravil J. Mareš (1991) a pro studenty učitelství H. Lukášová-Kantoková (1991). Výsledky po dvaceti letech byly získány v rámci diplomové práce L. Pospíšilové na PdF OU v Ostravě (2011). V této stati jsou výsledky, které popisují současný stav subjektivní zodpovědnosti za žáka u 100 učitelů základních škol v oblasti Moravy.

Klíčová slova: subjektivní odpovědnost učitelů za žáka, pedagogický výzkum, učitelé základních škol

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Subjektivní odpovědnost učitele za žáky, výzkum po dvaceti letech

 

Title: The subjective´s teacher resposibility of pupils, the research after twenty years

Abstract: The research of subjective´s teacher pesponsibility of pupils was realised after twenty years in the czech conditions. There were used the method of R. T. Gasky (1981) RSA (Responsibility for Student Achievement). In the same way we used method befor 20 yeras in the czech condition by J. Mareš (1991). The method was translated to czech langure by J. Mareš for teachers in practice and H. Lukášová-Kantorkvá to adapter the method for student´s teacher (1991). The results after twenty years were detected in the dissertation of L. Pospišilová at the Pedagogical fakulty of Ostrava University (2012). There are results in this pater of the subjective´s responsibility of 100 teachers of primary schools in the region of Moravia.

Keywords: subjective´s teacher responsibilty of pupil, pedagogical resech, teachers of the primary schools

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze