TESTOVÁ ÚZKOST A SOCIÁLNĚ-AFEKTIVNÍ INDIKÁTORY WELL-BEEINGU V NIŽŠÍM SEKUNDÁRNÍM VZDĚLÁVÁNÍ

Autoři: Erik Šejna

Abstrakt: Předkládané výzkumné šeření se zabývá testovou úzkostí a sociálně- afektivními indikátory školního well -beingu u vzorku žáků nižšího sekundárního vzdělávání. Výzkumný vzorek tvořilo 744 žáků 8. a 9. tříd na základních školách na Moravě. V rámci výzkumu byla adaptována výzkumná škála testové úzkosti Children Test Anxiety Scale (CTAS). Škála se ukázala být vysoce reliabilní na vzorku českých žáků. Konfirmační faktorová analýza odkryla podobné výsledky jako v originální validizační studii a potvrdila funkčnost tří faktorového modelu. Podle předběžné analýzy dat lze potvrdit hypotézu o signifikantní roli školního self- conceptu a pozornosti v hodině, jež ve vzorku predikují nižší hodnoty testové úzkosti. V neposlední řadě se ukázalo být významným prediktorem pohlaví žáků.

Klíčová slova: Testová úzkost; sekundární vzdělávání; školní well -being; gender

Článek ke stažení [PDF]

Title: TEST ANXIETY AND SOCIAL-AFFECTIVE INDICATORS OF WELL-BEING IN LOWER-SECONDARY EDUCATION

Abstract: The purpose of presented research was to analyse the level of test anxiety in lower secondary education in a link with social and affective indicators of well- being at school. The sample consisted of 744 pupils of 8th and 9th grade in Czech schools—last two years of compulsory education. For the research, we adopted Wren’s Children Test Anxiety Scale (CTAS) which appeared to be functional in the context of Czech schools. Factor analysis revealed very similar values as in the original Wren’s study and the 3-factor model was confirmed. The data analysis showed significant role of school self -concept and classroom attention predicting lower level of test anxiety. The significant role of students’ sex was also confirmed

Keywords: : Test anxiety; lower -secondary education; school well -being; gender

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze