Autor: Miroslav Chráska
Abstrakt: Příspěvek se zabývá možnostmi, které skýtá moderní statistika při ověřování hypotéz v klasických (kvantitativně orientovaných) pedago-gických výzkumech. Příspěvek si všímá obvyklých metod verifikace hypo-téz, ale také těch, které se ve výzkumech využívají málo. Je popsán po-stup, kterým je možno v dané výzkumné situaci pro verifikaci hypotézy vybrat vhodnou statistickou proceduru.
Klíčová slova: pedagogický výzkum; hypotézy; verifikace; výběr statistického testu
Článek ke stažení v češtině [PDF]: TESTOVÁNÍ HYPOTÉZ V KVANTITATIVNĚ ORIENTOVANÝCH PEDAGOGICKÝCH VÝZKUMECH
Abstract: Testing of Hypothesis in Quantitatively Oriented Educational Researches. The contribution is dealing with possibilities provided by mod-ern statistics to verify hypothesis in classical (quantitatively oriented) edu-cational researches. The contribution pays attention to common methods of hypothesis´ verification and also to those, which are seldom used in re-search. It describes a technique, how to choose suitable statistical proce-dure for verification of hypothesis in given research situation.
Key words: educational research; hypothesis; verification; choosing a statistical tes
Download the article in English [PDF]: Not available