Autoři: Petr Urbánek
Abstrakt: Konferenční příspěvek je součástí sympózia „Sociální klima učitelských sborů: souvislosti výzkumných nálezů“ a prezentuje výsledky analýzy souboru kvantitativních šetření (2013–2023) sociálního klimatu učitelských sborů na základních a středních školách. Na základě získaných dat z kontaktních dotazníkových šetření (nástrojem OCDQ- RS) byl pro každý učitelský sbor vygenerován grafický profil klimatu. Jednotlivé grafické profily byly na základě podobných znaků tříděny do skupin podle typu vyjadřující specifickou třídu objektů v závislosti na jejich dílčích a kontextuálních charakteristikách. Typy profilů klimatu jsou nástrojem pro komparaci a identifikaci specifik kvality sociálního klimatu zkoumaných sborů.
Klíčová slova: sociální klima; učitelský sbor; dotazník OCDQ -RS; typologie grafických profilů
Title: TYPOLOGY OF GRAPHIC PROFILES OF THE PRIMARY AND SECONDARY TEACHING STAFF SOCIAL CLIMATE
Abstract: The conference paper is part of the symposium “Social climate of teaching staff: context of research findings” and presents the results of the analysis of a set of quantitative surveys (2013–2023) of the faculty climate in primary and secondary schools. Based on the data obtained from contact questionnaire surveys (using the OCDQ-RS questionnaire), a graphic climate profile was generated for each school faculty. On the basis of similar characters, individual graphic profiles were classified into groups by type expressing a specific class of objects depending on their partial and contextual characteristics. The types of climate profiles are an instrument for comparing and identifying the specifics of the investigated teaching staff climate quality.
Keywords: social climate; teaching staff; OCDQ -RS questionnaire; typology of graphic profiles
Download the article in English [PDF]: Not available