TYPOLOGIE TRANZICE V NARATIVECH STUDENTŮ: PŘECHOD DĚTÍ MEZI MATEŘSKOU A ZÁKLADNÍ ŠKOLOU

Autoři: Jana Uhlířová, Barbora Loudová Stralczynská, Petra Ristić

Abstrakt: Cílem studie je analyzovat narativy studentů týkající se procesu přechodu dětí z mateřské na základní školu v českém vzdělávání. Výzkum se zaměřuje na identifikaci typologií tranzice, klíčových aspektů přechodu a faktorů, které mohou tento proces usnadnit. Empirická data byla získána prostřednictvím analýzy 47 seminárních prací učitelů-studentů navazujícího magisterského studia, vypracovaných v rámci kurzu Vztahy preprimárního a primárního vzdělávání v letech 2023 a 2024. Výsledky odhalily tři dominantní typologie tranzice: institucionální, sociálně-emoční a pedagogickou. Zásadními aspekty přechodu jsou školní připravenost, role učitelů a rodičů a využívání příkladů ze zahraniční praxe. Mezi identifikovaná opatření podporující přechod patří zachování kontinuity vzdělávacího prostředí, posílení meziinstitucionální a implementace individualizovaného přístupu k dětem. Zjištění této studie poskytují podněty pro inovaci vzdělávacích politik a praxe zaměřené na optimalizaci procesů přechodu.

Klíčová slova: tranzice, mateřská škola, základní škola, školní připravenost, optimální model přechodu

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: TYPOLOGIES OF TRANSITION IN STUDENTS’ NARRATIVES: THE TRANSITION OF CHILDREN FROM PRE-SCHOOL TO PRIMARY SCHOOL

Abstract: This study analyzes students’ narratives on the transition of children from preschool to primary school in the Czech educational system. It identifies transition typologies, key aspects, and facilitating factors. Data were obtained from 47 seminar papers by master’s pre-service teachers in the Relations between Pre-primary and Primary Education course (2023–2024). The findings reveal three dominant typologies: institutional, socio-emotional, and pedagogical. Key aspects include school readiness, the role of teachers and parents, and insights from international practices. Measures supporting transition involve ensuring educational continuity, strengthening institutional cooperation, and imple- menting individualized approaches. The study provides recommendations for optimizing educational policies and transition practices.

Keywords: transition, pre-school, primary school, school readiness, optimal transition model

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze