Autoři
Jana Stará, Irena Smetáčková, Vlastimil Chytrý
Abstrakt
Příspěvek referuje o výzkumu uvažování vyučujících o školním ne/úspěchu a o tom, jaké děti jsou ne/úspěšné. Analýzy rozhovorů a učitelských dotazníků o charakteristikách dětí byly porovnány s výsledky žákovských didaktických testů a testů kognitivních schopností. Vyučující vidí mezi školně úspěšnými a neúspěšnými dětmi rozdíly zvláště v kognitivních dispozicích a školních výkonech. Byla prokázána souvislost mezi vnímáním dětí jako školně ne/ úspěšných a výsledky dětí v kognitivních a didaktických testech. Používání označení školně ne/úspěšné dítě se ale vyučující brání.
Klíčová slova
školní úspěšnost, školní neúspěšnost, učitel, učitelka
Title
TEACHER PERCEPTION OF PUPILS’ SCHOOL FAILURE
Abstract
The paper reports on teachers’ thinking about school failure and what type of children are failing. Analyses of interviews and teacher questionnaires about individual children were compared with the results of student didactic tests and tests of cognitive ability. Teachers see the sources of difference between successful and unsuccessful children especially in their cognitive dispositions and school performance. A link between perceptions of children’s school failure and their performance on cognitive and didactic tests has been demonstrated. Nevertheless, teachers resist the use of the school failure concept.
Keywords
school failure, school success, teacher
Download the article in English [PDF]: Not available