Uživatelský přístup při řešení slovních úloh na ZŠ

Autor: Hanák Josef 

Abstrakt: Příspěvek představuje v.sledky a zkušenosti s realizací akčního v.zkumu, t.kajícího se možnosti využití tzv. uživatelského přístupu při řešení slovních úloh ve fyzice na 2. stupni základní školy, kter. lze využít v rámci aktivizujících metod ve vyučování. Metoda vychází z nutnosti zvyšování zájmu o studium přírodovědn.ch a technick.ch oborů, hledání postupů transformace vědeck.ch poznatků na učivo a je analogií učení se nov.m technick.m poznatkům a dovednostem uplatňovan.ch při provozu domácích spotřebičů (elektroniky), kdy se v roli spotřebitele pomocí příručky učíme spotřebič používat – přístroj nás zajímá pouze zevně aniž bychom poznali či pochopili princip jeho činnosti. Žákům byly předloženy zajímavé (problémové) slovní úlohy z oblasti mikrosvěta i makrosvěta, obsahující fyzikální vzorce bez jakéhokoliv odvození, a s pomocí kalkulátoru se je učili používat. Žáci 9. ročníku byli schopni pochopit a naučit se používat kalkulátor při řešení složitějších úloh, aby tak nahlédli do tajů světa kolem nás, kter. není přímo pozorovateln. našimi smysly, přestože jsou „oba světy“ nejdůležitějšími oblastmi zkoumání současné moderní vědy (nanotechnologie, molekulární biologie, astronomie, kosmologie atd.). 

Klíčová slova: didaktická transformace, uživatelský přístup jako vyučovací metoda, slovní úloha, kalkulátor, akční výzkum. 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Uživatelský přístup při řešení slovních úloh na ZŠ

 

Abstract: The contribution presents results and experiences of the implementation in action research, concerning the possibility of using the user’s approach in solving word problems in physics at the upper primary school that can be also used in activating methods in the lessons. The method is based on the need to increase interest in science and technical fields, searching for ways of transforming scientific understanding on the subject matter and is analogous to the learning new technical knowledge and skills used in operation of household appliances (electronics), when the role of consumers is to learn to use the appliance with the handbook. Moreover, attention that is paid to the appliance is only external without prior knowledge of principle of its working. Interesting word problems engaging in the microcosm and macrocosm, containing a physical formula without derivation, were presented to pupils, who were able to solve them with their calculators. Pupils in the ninth year at primary school have learnt to use calculators in order to solve complex problems so that they can explore the mysteries of the world around us, which is not directly observable by our senses, even though the “both worlds” are the most important areas of the research of the modern science (nanotechnology, molecular biology, astronomy, cosmology etc.) 

Key words: didactic transformation, user-oriented approach like teaching method, word exercise, calculator, action research. 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze