VLIV SPOLEČENSKÝCH PROMĚN NA PODMÍNKY PRÁCE UČITELE

Autor: Markéta Váchová

Klíčová slova: učitel, učitelská profese, morální distres, současná společnost

Abstrakt: Cílem je analyzovat změny společenského kontextu a jejich dopadů na specifika práce učitele v prostředí současné společnosti. Cílem výzkumu je zjistit: (1) do jaké míry se učitelé ZŠ při své práci konfrontují se společenskými proměnami; (2) v čem ovlivňuje společenský vývoj a jeho změny učitele základních škol v jejich práci; (3) v jakých oblastech profesní činnosti (situacích) a v jaké míře zažívají učitelé ZŠ morální distres. Příspěvek obsahuje charakteristiku současné společnosti, vymezení učitelské profese a její specifika, popis učitelské profese v současné společnosti. Výzkumné metody jsou následující: hloubkový polostrukturovaný rozhovor, pozorování, dotazník moral distres scale (MDC). Předpokládám, že aktuální změny ve společnosti ovlivňují rozsah profesních činností učitele a způsoby řešení, jeho pojetí výuky, profesní autonomii a učitelovo profesní přesvědčení. Příspěvek zjišťuje rozsah a charakter profesní zátěže, kterou lze připsat fenoménu morálního distresu.

Článek ke stažení [PDF]