VYUŽITÍ INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ STUDENTY UČITELSTVÍ PRO 1. STUPEŇ ZŠ V PRŮBĚHU JEJICH STUDIA NA PEDF UK

Autor: Klára Vondřičková, Klára Horáčková

Klíčová slova: IKT, informační gramotnost, generace mileniálů, generace Y, student učitelství

Abstrakt: Cílem je mapování zkušeností studentů učitelství s využíváním IT při studiu, postihnout úroveň informační gramotnosti a upozornit na některé fenomény, které mohou významně vstupovat do jejich studia. Při strukturovaných rozhovorech v ohniskových skupinách a v indiiduálních rozhovorech vycházíme z toho, že studenti patří do Generace Y a klademe důraz především na zjišťování míry pochopení povahy a funkce ICT v běžném životě a využívání komunikačních nástrojů k řešení problémů, kterým čelí v průběhu celého studia. Výzkumné otázky jsou následující: Jak studenti využívají IT v průběhu? Jaké situace a fenomény jsou spojeny s využíváním IT? V příspěvku vycházíme z předpokladu, že mezi studenty učitelství jsou většinou lidé z generace Y, pro které je typické přirozené a každodenní využívání IT v různých oblastech života. Vycházíme z myšlenek autorů (Prensky, Tapscott, Howe, Strauss aj.), že tito lidé se proměnili v přístupu k různým životním situacím včetně učení a studia. Přístup generace Y k IT proměňuje pohledy na získávání, zpracování a vyhodnocení informací a vzniká tak prostor pro konflikt se staršími generacemi. Pro generaci Y je tedy přirozené využívání informačních technologií, není ale samozřejmá jejich informační gramotnost. Tento pojem vnímáme v souladu s Komisí pro informační gramotnost z roku 1989 tak, že “jedinec musí být schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, a dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti uspořádány, jak je možné informace vyhledat a využít je tak, aby se z nich další mohli učit.” Výzkum je vzhledem k výzkumným otázkám realizován kvalitativním designem zakotvené teorie. Zjišťování vstupních dat probíhá formou konceptualizace, teoretického vzorkování a kódování ze strukturovaných rozhovorů v ohniskových skupinách a individuálních rozhovorů s cílovou skupinou, kterou tvoří studenti posledního ročníku magisterského studia oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Analýza a interpretace získaných dat vychází z přístupu Strausse a Corbinové s pomocí softwarového nástroje MAXQDA. V současné době (duben 2017) probíhá sběr dat. Příspěvek představí data, která dokládají, jak studenti Učitelství pro první stupeň využívají v průběhu studia informační technologie, jakou roli v jejich studiu hraje informační gramotnost, tedy jak s pomocí ICT získávají, hodnotí, ukládají, vytvářejí a vyměňují informace a jak komunikují a spolupracují v rámci sítí prostřednictvím internetu. Velmi podstatné jsou závěry výzkumu, které popisují různé autentické jevy, situace a zkušenosti studentů a přináší doporučení a ukázky dobré praxe.

Článek ke stažení [PDF]