Autoři: Radka Durníková1,2, Helena Picková1
Abstrakt: Příspěvek představuje první zkušenosti a reflexi nového pojetí praxí studentů Učitelství pro 1. stupeň ZŠ v období před vstupem do profese. Na základě dotazníkového šetření zaměřeného na subjektivní vnímání profesních kompetencí budoucích učitelů se text snaží zmapovat jejich připravenost a poskytnout tak zpětnou vazbu vzdělavatelům v oblasti praktické přípravy. Výzkum je zasazen do kontextu aktuálního směřování české vzdělávací politiky, jak je vymezeno ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dílčím cílem je také porovnat vnímání připravenosti mezi studenty různých ročníků a prezenční a kombinované formy studia a identifikovat oblasti, ve kterých studenti pociťují profesní nejistotu či potřebu další podpory.
Klíčová slova: pregraduální příprava učitelů, pedagogická praxe, reflektivní přístup, profesní připravenost, kompetence učitele
Title: PERCEIVED (PROFESSIONAL) READINESS OF ELEMTARY SCHOOL PRE-SERVICE TEACHERS FOR ENTERING THE PROFESSION
Abstract: This paper presents initial experiences and reflections on a newly conceptu- alized approach to teaching practicum for primary school pre-service teachers prior to their entry into the profession. Based on a questionnaire survey focusing on students’ subjective perceptions of professional competences, the study aims to map their perceived readiness and provide feedback to educators responsible for practical training. The research is set within the context of current developments in Czech educational policy, as outlined in the Strategy for Education Policy of the Czech Republic until 2030+. A partial aim is to compare the perceptions of readiness among students from different years and study modes and to identify areas in which they experience professional uncertainty or a need for additional support.
Keywords: initial teacher education, teaching practicum, reflective approach, professional readiness, teacher competences
Download the article in English [PDF]: Not available