Výtvarná výchova – cíle výzkumu v minulosti a dnes

Autor: Petra Šobáňová

Sekce 3: Minulost, přítomnost a budoucnost oborových didaktik

Abstrakt: Přehledová studie představuje v dějinném vývoji výzkumn. témata, která spoluvytvářela diskurz výtvarn. výchovy (resp. výchovy uměním) a podílela se na koncipování oboru a jeho dnešní podobě. Převládající teoretická zkoumání normativního charakteru (na téma dětský výtvarný projev a jeho vedení, fenomén tvořivosti či problém smyslového vnímání) dnes postupně doplňují výzkumn. aktivity explanačního charakteru, směřující k poznání edukační reality oboru na školách. Článek zaznamenává také vliv výtvarn. pedagogiky na etablování muzejní a galerijní pedagogiky v ČR.

Klíčová slova: výzkumná témata výtvarné výchovy, výtvarná výchova, výchova uměním, muzejní a galerijní pedagogika

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Výtvarná výchova – cíle výzkumu v minulosti a dnes

 

Title: Art Education – the Objectives of the Research in the Past and Today

Abstract: This study represents the historical development of research topics that shaped the discourse of art education (or education through art) and participated in the drafting of the field and its current form. The origins of the didactic reflection of the subjects falls into the end of the 19th century although until today, the theoretical research has only normative and not explanatory character which would shed light on the educational reality. This article also notes the influence of art education on the museum and gallery education in Czech Republic.

Keywords: research topics in art education, art lessons, art education, education through art, museum and gallery education

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze